Leczenie stawów – stawy skroniowo-żuchwowe

Stawy skroniowo-żuchwowe są jednymi z najbardziej eksploatowanych stawów w naszym ciele. Co za tym idzie, są narażone na wszelkiego rodzaju dysfunkcje. Kiedy dojdzie do takiej sytuacji, pacjent cierpi z powodu nieprawidłowego działania przegubu, łączącego jego górną i dolną szczękę, a każdy uśmiech czy próba mówienia sprawia nieznośny ból. To właśnie dzięki stawowi skroniowo-żuchwowemu możemy poruszać żuchwą do przodu, do tyłu oraz na boki. Uczestniczą w procesach mówienia, śpiewania, ziewania i oczywiście jedzenia. Nie może więc dziwić fakt, że problemy związane z omawianym stawem dotykają nawet 40 procent osób!

Postawienie prawidłowej diagnozy często jest trudne, bowiem początkowe dolegliwości mogą nie być ściśle związane ze stawem skroniowo-żuchwowym i dotyczyć bólów głowy czy nagłej zmiany ułożenia zębów górnych i dolnych.

Równie trudne jest niestety też leczenie problemów związanych z tą dysfunkcją z powodu umiejscowienia stawów. W pierwszej kolejności pracuje się nad zwalczaniem nawyków, które mogą prowadzić najpierw do nadwyrężania stawów, a następnie do dysfunkcji. Jeśli takie działania nie przynoszą rezultatu, konieczne może być leczenie stomatologiczne, protetyczne czy też fizjoterapia. Jej celem jest zmniejszenie zwarcia stawu i poprawa elastyczności mięśni. Istnieją również przypadki, gdy zaleca się fizykoterapię (pole magnetyczne, laseroterapia, elektroterapia, leczenie ciepłem i zimnem), a nawet farmakologię w postaci leków rozkurczowych, leków o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym. Dobrym rozwiązaniem jest noszenie w nocy, podczas snu specjalnej płytki zgryzowej, która wykonywana jest przez protetyka indywidualnie do potrzeb pacjenta, po ówczesnym wykonaniu odcisku górnych zębów w celu idealnego dopasowania do jamy ustnej.